X
تبلیغات
وکیل جرایم سایبری

سامانه بازاریابی فایل تک روم

مسئولیت اجتماعی شرکتها


لینک دریافت فایل خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  قابل ویرایش پرینت

تعداد صفحات: 46

 

سایه روشنهایی مسئولیت پذیریمسئولیت اجتماعی شرکتها

اشاره نظرسنجی هزاره درباره مسئولیت اجتماعی شرکتها که سپتامبر سال 1999 انجام شد، امده است، «از هر سه شهروند، دو نفر مایلند شرکتها نقش تاریخی شان که کسب سود، پرداخت مالیات، استخدام کارکنان تبعیت تمام قوانین فراتر روند. یعنی میل دارند شرکتها تحقق هدفهای اجتماعی گسترده تر نقش بسزایی داشته باشند».هر وجهـی کسب کار دارای یک بعـــد اجتماعی است. مسئولیت اجتماعی شرکتها (CORPORATE SOCIALL RESPONSIBILITY)(CSR ) یعنـی رویــــــه هـای باز شفاف کسب کار، یعنی روشهایی که مبتنی ارزشهای اخلاقی احترام کارکنان، جامعه محیط زیست باشد. مسئولیت اجتماعی شرکتها منظور برنامه ریزی شود که جامعه طورکلی سهامداران حامل ارزش پایدار باشد. حوزه مربوط روش رویه کسب کار دربرگیرنده یکی پویاترین چالش پذیرترین موضوعهایی که امروز رهبران شرکتها روبرو هستند. مدیران امروز دیگر کافی نیست که وظایفی چون برنامه ریزی، سازماندهی کنترل انجام دهند خود اثربخش بنامند بلکه پاسخگویی نیازهای جامعه خواست شهروندان مشتریان داخلی خارجی سازمانهایشان زمره وظایف بااهمیت تـــــر انان محسوب شود. توان گفت همانگونه که مدیران نحوه انجام وظایف سنتی اموزند، باید چگونگی انجام چنین وظایف جدید اگاه شوند زیرا شرایط امروز جهان فضاهای جدید کسب کار ایجاب کند رهبران مدیران سازمانها شرکتهای بزرگ که بازارهای جهانـــــی بازارهای درحال جهانی شدن نقش فعال موثر دارند، تمام تلاش خود متوجه ایجاد ارزش تمامی ذینفعان خود کنند نوعی تعادل میان بخشهای اجتماعــــی، اقتصادی زیست محیطی کسب کارشان ایجاد نمایند.به طورکلی توان گفت مسئولیت اجتماعی شــــرکتها (CSR) ارائه روشهایی پردازد که سازمانها فضاهای کسب کار خود عمل کنند پاسخگوی توقعات جامعه، انتظارات تجاری، قانونی اخلاقی اجتماعی انان باشد. چرا که سازمانها مسئولیتهای بزرگـی زمینه اجتماعی، اقتصادی محیطی قبال کارکنـــان، سهامداران، مشتریان، دولت، تامیـن کنندگان تمامی ذینفعان خود برعهده دارند.انچه که تواند یک اعتماد اطمینان دوجانبه فراهم سازد شرکتها سازمانها انباشت سرمایه سوددهی هدایت کند، وجود فضایی پر اعتماد تجارت اقتصاد قدم اول پاسخگویی حساب پـس دهی شرکتها قبال عملکرد خویش، قدمی که اگرچه لازم ولی مسئول بودن قبال کلیه ذینفعان ازجمله پیمانکاران، شرکای تجاری، انجمنها نهادهای مدنی، سازمانهای دولتی درنهایت کل جامعه کافی نیست. چرا که شرکتها بقا پایداریشان بایستی سوددهی افزایش سرمایه فضای رقابتی باز عملکردی سالم تحقق بخشند.درنهایت پایبندی عمل مسئولیتهای اجتماعی نیازمند تمرین تمرین باید که دل بپردازیم ناب ترین ویژگیهای انسانی درهم امیزیم. باید که ارزشها درون باورهای کهنه رایج اسیر نکنیم فضای تنگ تاریک کج فهمی عبوسش نسازیم. مسئولیتهای اجتماعی شرکتها ارزشهای محوری انها فلسفه نو، دلی نو، هوایی نو فضایی نو باید. پایبندی مسئولیتهای اجتماعی شرکتها ارزشهای محوری، غفلتی اگاهانه خویشتن طلبد، غفلتی فراجسته اندیشیده.عوامل افزایش کاهش مسئولیت پذیری شرکتهــا، چگونگی پایش اندازه گیری مسئولیت پذیری، نقش مدیران گسترش مسئولیتهای شرکتها دلایل روانشناختی مسئولیت پذیری عدم مسئولیت پذیری بسیاری شرکتها درجهت احترام ارزشهای واقعی جامعه، مشتریان خود، مسایل زیست محیطی استانداردها، موضوعات اهداف مهم گزارش باشد که افراد مصاحبه شونده درمیان گذاشته شده است.کارشناسانی که دعوت تدبیر انجام مصاحبه پذیرفتند نظریاتشان درباره موضوع بسیار بااهمیت مسئولیت پذیری شرکتها جامعه مطرح کردند، عبارتند از:- اقای دکتر یوسف حجت، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست.- اقای دکتر محمود ساعتچی، استاد گروه مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبایی.- اقای مهندس محسن خلیلی، رئیس هیات مدیره کنفدراسیون صنایع ایران.- اقای مهندس حسین ساسانی، مدیر طرحهای استراتژیک شرکت صنعتی بوتان.- اقای مهندس محمدرضا بهزادیان، رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن تهران نایب رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن ایران.رویکردی متعالی کسب کارمسئولیت اجتماعی سازمان، فراتر رفتن چارچوب حداقل الزامات قانونی که سازمان فعالیت دارد. تعریف، پاسخ نخستین پرسش ما اقای مهندس خلیلی بود. ایشان خواستیم تعاریفی مسئولیت مسئولیت پذیری ارائه دهند. وی ادامه گفت: براســـــاس این


نظرات (0)
نام :
ایمیل : [پنهان میماند]
وب/وبلاگ :
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)